Hautbois de Bigorre / Eth clarin

D’a on ei ?


Entiò ena permèra meitat deth sègle XXau, ena ola superiora deth gave de Pau, deth Biarn orientau entara hauta Bigorra. Que n’atèsta un factor-tornèr a Montaut, de còsta Bètharram, instruments ancians venguts deth Lavedan e dera vath de Varètja, un musicaire de Gèdra près de Gavarnia.

Quin ei aqueth gatge ?


Petit instrument, de 20 a 25 cm de long, virat en ua sola pèça de boish. Qu’ei horadat sus eth dessús de 6 traucs de jòc alinhats e un laterau de cap ath baish e ath darrèr d’un trauc d’octava superiora. Qu’ei equipat d’ua espiula dobla de qui podèva èster hèta de còrna o de pluma d’ausèths deths bèths. Eth pabalhon qu’ei generaument hèra pòc desvolopat, que’s ve tot juste, exteriorament, sus quauqu’uns exemplaris. Daubuns instruments que pòrtan motius decoratius comuns aths deths divèrs objèctes personaus de hauta Bigòrra : inscripcions gravadas e coloradas de cira, linhas de «cashilas de lop», figuras geometricas e estilizadas… Un clarin deth Musèu Pirenenc de Lorda qu’a ua fòrma de piramidas decagonaus decoradas d’entalhas.

Era sua origina ?


Coma eras « gralles de pastors » de Catalonha o era txanbela soletina, era sua origina qu’ei hòrt probablament medieviau. Particuliarament era hauta Bigòrra, en ensemble Ibero-Aquitan, qu’ei ua arresèrva d’arcaïsmes en tots eths domènis observats pera etnografia. Eth art deth sègle XIIau ath sègle XVIau, sustot enas arrepresentacions d’Anóncia aths Oelhèrs, qu’ensenha aqueths petits clarins de fòrmas ath còp tan constantas e tan variadas.

Us e costumas ?


Instrument locaument emblematic deth pastoralisme, cada-un que’u personaliza deth sué motiu. Jogat peras estivas, per dehòra, per pastors de qui hasèvan e praticavan tanben eths « poèmas cantats ».

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Aire de jeu

Jusque dans la première moitié du XXe siècle, dans le bassin supérieur du gave de Pau, du Béarn oriental à la haute Bigorre. En attestent un tourneur-facteur à Montaut, près de Betharram, des instruments anciens provenant du Lavedan et des vallées du Barèges, un musicien de Gèdre près de Gavarnie.

Description de l’instrument

Petit instrument, de 20 à 25 cm de long, tourné dans une seule pièce de buis. Il est percé sur le dessus de 6 trous de jeu alignés et un latéral vers le bas et à l’arrière d’un trou d’octave supérieure. Il est muni d’une anche double qui pouvait être faite de corne ou de plume de gros oiseaux. Le pavillon est généralement très peu développé, à peine remarquable, extérieurement, sur certains exemplaires. Plusieurs instruments portent des décors communs à ceux des divers objets personnels de la haute Bigorre : inscriptions gravées et colorées de cires, lignes de « dents de loup », figures géométriques et stylisées… Un clarin du Musée Pyrénéen de Lourdes a une forme de pyramides décagonales décorées d’entailles.

Origine

Comme les gralles de pastors de Catalogne ou la txanbela souletine, son origine est très probablement médiévale. Particulièrement la Haute Bigorre, dans l’ensemble ibéro-aquitain, est un réservoir d’archaïsmes dans tous les domaines observés par l’ethnographie. L’art du xiie au xvie siècle, surtout dans les représentations d’Annonce aux Bergers, montre ces petits hautbois de formes à la fois si constantes et si variées.

Rôle social

Instrument localement emblématique du pastoralisme, chacun le personnalisant par son décor. Joué aux estives, en plein air, par des bergers qui créaient et pratiquaient aussi les « poèmes chantés ».

Je propose deux options :
— Le respect de la tradition musicale à travers la fabrication de l’instrument « originel », avec deux claris en tonalité de La♭ sur un tempérament ancien (Lourdes/Esquièze).
— La recherche amenant la création de modèles plus adaptés aux musiques actuelles : je fabrique des claris en Sol, La, Si♭ et Si et un modèle de clarou en Fa, sur un tempérament égal.