Hautbois de la Ribagorza / La trompa, la gaita de Caserres, la tarota

On estava tocat


Per les valls de la Noguera Ribagorçana, tant a les comarques de la Ribagorça i de Llitera, com a les comarques de l’Alta Ribagorça i del Pallars Jussà, on era més conegut com a « tarota ». La trompa era tocada a molts pobles, tot i que els últims testimonis l’identifiquen amb el poble de Caserres del Castell. Allà, una cobla de dues trompes i una cornamusa s’havia fet famosa tocant per tot l’extens territori de la Ribagorça.

Descripció de l’instrument


Una mena de gralla d’una llargada d’uns 46 cm, feta al torn en una peca única de boix o de fusta de fruiter, té 8 forats per la melodia i 6 forats d’afinació. Unes anelles de la mateixa fusta ornen i reforcen les vores de la campana i la base de l’embocadura, tambè ornada d’estany. Per la seva forma, l’instrument sembla molt als que figuren en la pintura o l’escultura dels segles XVI i XVII. Està afinat en fa o sol.

El seu origen


El seu orígen es remonta probablement en les antigues xirimías sopranino de la corona Catalano-Aragonesa. Van passar a ser d’ús popular en desaparèixer els ministrils polifònic que actuaven en els àmbits eclesiàstics i urbans, als segles XVIII i XIX.

Us i costums


Fins al 1910, al poble ribagorçà de Caserres del Castell, l’instrument ha conviscut en cobla amb el bot (gaita de boto). Aquesta cobla de músics populars estava llogada per tocar a les festes dels pobles. Aquestes celebracions es composaven d’una important part cerimonial, amb les processons i danses rituals « Pastorades », i d’una part lúdica, amb el ball públic.

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Aire de jeu

La rivière Noguera Ribagorçana prend sa source près du val d’Aran, et coulant vers le sud, elle sert de limite entre les régions autonomes d’Aragón et de Catalunya. À l’ouest, les « pays » de Ribagorça et de Llitera, à l’est se trouvent les « pays » de Alta Ribagorça et de Pallars Jussà, où l’instrument se nomme plutôt tarota. Le hautbois était joué en de nombreuses localités, mais les derniers témoins l’ont surtout identifié avec le village de Caserres. Depuis là, un orchestre formé de deux hautbois et d’une cornemuse était devenu célèbre en jouant dans tout le vaste territoire de la vallée.

Description de l’instrument

Grand hautbois d’une longueur de 46 cm, tourné dans une seule pièce de buis ou de fruitier, il est percé de 8 trous de jeu et 6 trous d’accords. Des anneaux tournés dans la masse viennent orner et renforcer le bord et la naissance du pavillon, ainsi que la base de l’embouchure dont le renflement est incrusté d’étain. Par sa forme, l’instrument ressemble beaucoup à ceux figurés dans la peinture ou la sculpture des xvie et xviie siècles. Il est accordé en Fa ou Sol.

Origine

Son origine vient probablement des anciennes chirimías sopranino du royaume d’Aragon-Catalogne. Elles seraient passées dans le domaine populaire quand ont disparu les ministrils polyphoniques, qui jouaient dans les milieux ecclésiastiques et urbains, aux XVIIIe et XIXe siècles.

Rôle social

Jusqu’en 1910, dans la localité ribagorçana de Caserres del Castell, l’instrument a évolué en ensemble avec le bot (cornemuse aragonaise). Cet orchestre (cobla) de musiciens populaires était demandé pour jouer lors des fêtes, dans les villages. La célébration complexe des fêtes comptait une importante part cérémoniale, avec des processions et danses rituelles, Pastorades, et une part ludique, avec le bal public.

Le modèle que je fabrique est en Fa (La 440), tempérament ancien ou égal. Je fabrique aussi un modèle en Sol.