Aira de jòc
A la debuta del sègle XXen, se practicava la bodega dins una region vasta a l’entorn de la Montanha Negra, al nòrd dins lo país Castrés, al sud en Menerbès e Cabardés, a l’oèst en Lauragués e a l’est dins los monts de l’Espinosa.
Descripcion de l’instrument
Un tube melodic conic de 426 mm de long, provesit d’un enche doble, es traucat sul dessús de 6 traucs de jòc alinhats e de dus traucs simetrics de « jos tonica » e a l’arrièr d’un trauc d’octava superiora, que lor cau ajustar dos traucs d’acòrdis.
Un bordon impausant es pausat sus l’espatla. La pòcha es un oire blanc fait de la pèl completa d’una craba, dab las quatre pautas vesedoiras, que las extremitats son ligadas sus de pèças ornamentalas de bois tornejat ; un dics de bois engravat, « lo postarèl » ven tapar lo darrièr. Lo tube melodic es fixat al còl per una pèça tornejada intermediária ; atal meteis pel tube d’insuflacion e lo bordon entre las doas pautas anterioras.
Origina
Per son autbòi e son bordon, amb lors posicions respectivas, la bodèga / craba presenta las caracteristicas de fòrça bodegas goticas presentas dins l’art del sègle XIIIen al sègle XVIen per Euròpa. Per la formacion de sa pòcha, que se situa puslèu dins una tradicion mai rustica e probablament mai anciana del mond miegterranenc. L’exuberància populara e la riquesa de las colors de son decòr de franjas e de flòcs es remarcabla.
Rotle social
La bodega / craba fasiá dançar, interpretava planhs e menava cortègis de nòças… Famosa per èsser l’instrument dels vaquièrs sus son territòri sancèr amb un a tres « bodegaires » o « crabaires » per vilatge. Eran los mai paubres e los mai marginals de la societat, foguèron donc als primièrs rengs de las batèstas de 1914-1918. Se comptava solament un vintenat d’aquels bodegaires dins l’entre doas guèrras.
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La bodega que fau es en Fa, es copiada del modèl dit del Cocut de Bramavaca. Aquel instrument es temperat amb la tèrça minora un pauc bassa. Los decòrs de franjas pòdon èsser fornits en opcion.
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Aire de jeu
Au début du XXe siècle, la bodèga / craba était pratiquée dans une vaste région autour de la Montagne Noire, au nord dans le pays castrais, au sud en Minervois et Cabardès, à l’ouest en Lauragais et à l’est dans les monts de l’Espinouse.
Description de l’instrument
Un tube mélodique conique de 426 mm de long, muni d’une anche double, est percé sur le dessus de 6 trous de jeu alignés et de deux trous symétriques de sous-tonique et à l’arrière d’un trou d’octave supérieure. Un imposant bourdon est posé sur l’épaule. La poche est une outre blanche faite de la peau complète d’une chèvre, avec les quatre pattes apparentes, dont les extrémités sont liées sur des pièces ornementales de buis tourné, un disque de bois gravé, « lo postarèl » vient obturer l’arrière-train. Le tube mélodique est fixé au col par une pièce tournée intermédiaire ; de même le tube d’insufflation et le bourdon entre les deux pattes antérieures.
Origine
Par son hautbois et son bourdon, avec leurs positions respectives, la bodèga / craba présente les caractéristiques des nombreuses cornemuses gothiques figurant dans l’art du XIIIe au XVIe siècle à travers l’Europe. Par la forme de sa poche elle se situe plutôt dans une tradition plus rustique et possiblement plus ancienne du monde méditerranéen.
Rôle social
La bodèga / craba faisait danser, interprétait des complaintes et menait des cortèges de noces… Réputée comme l’instrument des vachers sur l’ensemble de son territoire, avec un à trois « bodegaires » ou « crabaires » par village. Ils étaient les plus pauvres et marginaux de la société, ils furent donc aux premiers rangs des combats en 1914-1918. On ne comptait plus qu’une vingtaine de ces cornemuseux dans l’entre-deux guerres.
La Bodega que je fabrique est en Fa, elle est inspirée du modèle dit du Cocut.
L’instrument est tempéré. En général, la tierce mineure est un peu basse.