Cornemuse du Roussillon / La borrassa del Rosselló

On estava tocat


Aquesta borrassa és rossellonesa. Però, considerada l’antiquitat de l’instrument, és difícil de dir si les seves particularitats són localismes o arcaismes.

Descripció de l’instrument


Un grall, amb sis forats alineats i dos laterals a baix (per al dit petit, un s’ha de tapar) al davant i un darrera a dalt per al dit polç, dona una gama en do (la 404) no temperada. També hi son dos forats d’afinació, baix a prop de la campana. L’interior del tub és cònic i sona amb inxa de llengüeta dobla.
Tres bordons de mides diferents (do, sol, do). L’interior dels tubs és cilíndric i sonen amb inxes de llengüeta simple. La pinya (o braguer) asimètrica demostra una fase d’evolució d’un instrument de bordó llarg únic cap a la pinya (o braguer) troncocònica de tres bordons.
Un bot fet d’una pell sencera amb la part de darrere i el coll lligats. A l’una i l’altra pota són lligades la pinya (o braguer) i la peça de fusta del grall. La peça de fusta del bufador està lligada al mig del pit.
Per les seves funcions de prestigi, anava vestit i adornat de roba de luxe.

El seu origen


És el sac català més vell conservat, la seva morfologia indica que és un instrument antic i és datat al s. XVII o al s. XVIII.
Tambè la forma de la pinya (o braguer) mostra com “fossilitzada” la morfologia anterior que podia tenir l’instrument.

Us i costums


Ja al s. XVI el sac de gemecs sonava juntament amb flabiol i tamborí, per les processons, les festes i ballades. Aquestes cobles, sovint amb xeremies trompes i tabal, obrien passes al consolat o altres càrrecs importants. És al final del s.XVIII que la cobla va veure restringir la seva presència, tot i què molt popular, a totes les festes de la pagesia i dels gremis, al curs de l’any.

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Vaig reconstruir el bordó petit (qu’estava perdut a l’instrument del museu) copiant les formes dels dos altres.

Puc fer una reconstitució de la borassa de bordó únic (hipòtesi de la morfologia dels s. XVII o XVI), tal com ho mostra la forma del braguer.
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Aire de jeu

Cette cornemuse est roussillonaise, Cependant, vue l’ancienneté de l’instrument, il est difficile de dire si ses particularités sont des localismes ou des archaïsmes.

Description de l’instrument

Un tube mélodique conique, avec six trous alignés et deux latéraux vers le bas (pour l’auriculaire, un devra être obturé) sur le dessus plus un trou d’octave supérieure à l’arrière, produit une gamme en Do (La 404) non tempérée. Il y a aussi deux trous d’accord vers le bas, près du pavillon. Sa perce est conique et il est muni d’une anche double.  Trois bourdons de longueurs différentes (do, sol, do), dont l’intérieur des tubes est cylindrique, sont munis d’anches simples. Leur souche asymétrique montre une phase d’évolution d’un instrument à un seul long bourdon vers la souche tronconique de trois bourdons. Le tube d’insufflation est fixé sur le sternum. Quand il jouait pour des évènements et cérémonies de prestige, il était habillé et orné de tissus luxueux.

Origine

C’est la plus ancienne de toutes les cornemuses catalanes conservées. Sa morphologie et sa facture en témoignent, et elle serait du XVIIe ou XVIIIe siècle. De même, la forme de la souche des bourdons garde, comme « fossilisée », la morphologie antérieure que pouvait avoir l’instrument. 

Rôle social

Déjà au XVIe siècle, la cornemuse jouait avec la flûte et le tambourin, pour les processions, les fêtes et les danses. Ces formations orchestrales (cobles), souvent accompagnées de hautbois, trompes et tambours, ouvraient les cortèges des consuls et autres édiles. C’est vers la fin du XVIIIe siècle que les orchestres à cornemuses ont vu leur champ d’action restreint, bien que toujours très populaires, à toutes les fêtes du monde paysan et des corporations, au cours de l’année.

Le modèle que je fabrique est en Do (La 440), tempérament ancien ou égal.
J’ai reconstitué le petit bourdon (perdu sur l’instrument original) selon le modèle des deux autres.
Je propose aussi une reconstitution de la cornemuse à un seul bourdon (Hypothèse de morphologie des XVIIe ou XVIe siècles), telle que la suggère la forme de la souche.