Hautbois du Couserans / Eth aboès

Territòri on é jogat


Entrò era prumèra mentat deth siègle XXau, eth aboès qu’èra plan populari en Coserans e sustot enas vaths deth Castilhonés. Eth moviment folcloric d’aquera epòca que’n hec un simbèu dera cultura locala pendent eras viradas deths gropes de dança peth parçan e mès enlà.

Descripcion deth instrument


Un long tube melodic conic montat en ame ua miuleta dobla qu’é traucat per dessús de 6 horats de jòc e d’un trauc d’acòrd alinhats, athsquaus se venguen ajustar dus horats d’acòrds sus eth pavilhon. Qu’é composat de tres partidas de boish, ornadas d’anèths en relhèu viradis ena madeisha pèça de buès, e de còrna e d’òs enà renforçar eths dus embuetaments. Eth balustre de còsta era boca, eth profiu deths ornaments e era fòrma generala deth instrument que son un bon exemple deth estile baròc dera factura d’instruments.

Origina


Eras caracteristicas formalas deth aboès que son manifèstament eras deths aboèses dera fin deth siègle XVIIau, figurats atau en ua iconografia nombrosa o conservats enas colleccions. Quin e perqué aquera partida deth Coserans a conservat aqueris instruments de musicaires atitrats naras suas hèstas e naths sòns bals ? Un estudi collectiu e pluridisciplinari qu’é estat entreprés nà ensajà’i d’arrespóner.

Arròtle sociau


Eth aboès qu’èra eth instrument dera musica de hèsta per excelléncia. Un nombre arrelatiu de musicaires (a vista de nas un musicaire per uns quantis vilatges) qu’èran tanben artesans, soen en solistas, que haián dançar nà totas eras celebracions e tan plan pendent tot eth Carnavalh.

[BDS_cadre]
Eth aboès que fabriqui qu’é copiat sus eth modèle « Pigalha » en ame duas opcions :

– eth arrespècte dera tradicion pera fabricacion deth instrument « d’origina », en ame un aboès en tonalitat de Dò diesi.

– era creacion de modèles mès adaptats aths çò qu’an besonh eras musicas d’aué : un aboès en Ré en ame en opcion un trauc d’octava e ua clau enà obténguer era jos-tonica (Dò diesi).
[/BDS_cadre]

Aire de jeu

Jusque dans la première moitié du XXe siècle, l’aboès était très populaire dans le Couserans et plus particulièrement dans les vallées du Castillonais. Le mouvement folklorique de cette époque en a fait un emblème de la culture locale lors des tournées des groupes de danses dans la région et au-delà.

Description de l’instrument

Un long tube mélodique conique monté avec une anche double est percé sur le dessus de 6 trous de jeu et un trou d’accord alignés, auxquels viennent s’ajouter deux trous d’accords sur le pavillon. Il est composé de trois parties de buis, ornées de bagues en relief tournées dans la même pièce de bois, et de corne et d’os pour renforcer les deux emboîtements. Le balustre près de l’embouchure, le profil des ornements et la forme générale de l’instrument sont un bon exemple du style baroque de la facture d’instruments.

Origine

Les caractéristiques formelles de l’aboès sont manifestement celles des hautbois de la fin du XVIIe siècle, tels que figurés dans une abondante iconographie ou conservés dans des collections. Comment et pourquoi cette partie du Couserans a conservé ces instruments de musiciens attitrés pour ses fêtes et bals ? Une étude collective et pluridisciplinaire a été entreprise pour tenter d’y répondre.

Rôle social

L’aboès, parfois en concurrence avec le violon, était l’instrument de musique festive par excellence. Un nombre relatif de musiciens (de l’ordre d’un musicien pour plusieurs villages) qui étaient aussi artisans, souvent en solistes, faisaient danser pour toutes les célébrations et même pour le cortège du carnaval.

Je propose deux options sur le modèle Pigalha :
– Le respect de la tradition musicale à travers la fabrication de l’instrument « originel », avec un aboès en Do dièse (tempérament ancien) et également des copies d’autres modèles anciens : « Ferréol », « Tap », « Sentein ».
– La recherche amenant la création de modèles plus adaptés aux musiques actuelles : je fabrique un aboès en Ré avec un trou d’octave et une clé pour obtenir la sous-tonique (Do#) (temp. égal). Je propose également un modèle de création de type « Tarota » en Do.